dimarts, 1 de juliol del 2014

Transtorns d'aprenentatge

PRÀCTICA 2- Tema 2: Trastorns de l'aprenentatge
Cas 1:
A 3er. de Primària hi ha un/a nen/a que llegeix força bé però que no s'entén res del que escriu. Fa inversions, omet grafies i les que posa no es pot endevinar què són. La família està molt preocupada i li compren materials. Què li aconsellaries?
Els aconsellaria que tinguin i mantinguin una actitud positiva per tal de no projectar imatges negatives del nen acusant-lo de gandul, estúpid, etc. Cal que li fomentin una bona autoestima!

Els deixaria clar que la capacitat intel·lectual del seu fill és normal però que hi ha un trastorn d’aprenentatge que requereix la intervenció d’un terapeuta o especialista: psicòleg, pedagog, logopeda, professor especialitzat, psicopedagog -escolar o privat-, l’EAP.

Els conscienciaria sobre la necessitat d’una reeducació i el fet que aquesta seria més exitosa amb un bon nivell de motivació. Els diria que són una font d’ajuda important per al seu fill i que li han de donar molt suport emocional. Ells han de fer-li saber que comprenen la naturalesa dels seus problemes d'aprenentatge. Això pot requerir haver de donar al nen algun tipus d'explicació sobre les seves dificultats i avisar-lo de esforç i el treball que haurà de fer.


Cas 2:
Hi ha 3 o 4 nens/es de 4rt. que no recorden les taules, estudien i un dia les saben i l'altre no. Són alumnes tranquils i que comencen a no voler participar en les activitats de càlcul. Quines activitats proposaries en petit grup? Què recomanaries fer a casa?
Al centre
Activitats cooperatives centrades en aspectes de situació espacial, memòria i de raonament lògic.

Activitats graduades o seqüenciades: manipulació, comprensió dels conceptes i mecanització o automatització. Les activitats pràctiques permeten que els alumnes construeixin les regles logico-matemàtiques  de manera experimental inductiva i després ho puguin aplicar.

Experiències concretes amb els números grans i petits, problemes aplicats a situacions reals, exercicis variats per a evitar la monotonia i el cansament, repetició d’aprenentatges per a garantir-ne l’assimilació.

Potenciació dels aspectes lúdics: tangram, trencaclosques, cartes, jocs de taula o d’ordinador, etc.

Distàncies en temps majors per evitar que les limitacions temporals siguin un obstacle afegit.


Amb la família
Els pares han de potenciar els reforços positius davant les fites assolides, tot i que siguin normals per a la seva edat, ja que això motiva a seguir el programa de reeducació i a esforçar-se més.


En cap cas, s’ha d’aplicar el càstig davant el no acompliment dels objectius o de les tasques; és a dir, s’ha d’evitar destacar que ha fet malament les coses o que no s’ha esforçat prou. El fet de no obtenir recompensa pel seu esforç pot conduir-lo a la frustració. Cal mantenir el tracte afectiu positiu!