dimecres, 2 de juliol del 2014

Transtorns de la comunicació

Tasca 1:
Prepara un programa de 6 sessions de treball, fent ús de l'ordinador, per a un/a nen/a amb problemes fonològics. Pots inventar les característiques i el nivell educatiu d'aquest/a alumne/a.
PROPOSTA DIDÀCTICA
Objectiu general
Afavorir l’organització del sistema fonològic partint de l’estimulació de l’atenció auditiva i de la pràctica articulatòria.


Tasca 2:
Quines pautes donaries a la família d'un/a nen/a que no s'entén el que diu, perquè parla molt ràpid i es menja alguns finals de paraula? Quan citaries els pares? Sols o amb el/la mestre/a d'EE?...

Citaria els pares tant bon punt m’adonés del trastorn perquè cal que estiguin assabentats. És més, caldria que totes les persones que interactuen amb el nen sabessin aquesta informació: professorat, altres familiars, amistats, etc.


Els plantejaria que la parla del seu fill pot ser inintel·ligible perquè té un trastorn de Taquifèmia o Parla taquilàlica (que es caracteritza per la parla precipitada i atropellada, amb una descoordinació i omissions de fonemes i síl·labes sobretot en posició final).

Els faria conscients que aquest trastorn és compatible amb un nivell normal o excel·lent del llenguatge i que el nen -taquilàlic o taquifèmic- pot ser poc conscient d’aquestes característiques. Caldria que adquirís consciència a través dels comentaris dels seus interlocutors.

És important que el nen disposi de tot el temps necessari per a parlar sense interrupcions. Caldria que el nen disminueixi la velocitat de la parla per a millorar-ne la intel·ligibilitat.

La família pot col·laborar fent repetir aquests elements eliminats d’una manera lenta i pausada. Tot i ser un procés llarg que exigeix molta perseverança possibilita uns resultats satisfactoris.

Un dels factors a considerar seria la pròpia personalitat del nen per a saber si pot estar relacionat amb factors com l’excitabilitat o la impulsivitat. En cas de ser un nen molt actiu i ansiós, el tractament es podria enfocar al control de l’ansietat del nen. En funció del grau que experimenti caldria derivar-lo a un psicòleg. Els tractaments psicològics solen ser difícils, llars i costosos però necessaris! Evidentment, també seria recomanable la intervenció d’un professional del llenguatge, logopeda, per saber si aquesta dificultat que presenta és evolutiva o no. En cas de ser evolutiva, amb unes pautes als pares se solucionaria sola, sinó, caldria esbrinar què provoca aquesta disfunció de la parla