dilluns, 7 de juliol del 2014

Alumnes que han tingut un mal primer i segon d'ESO

Consideracions prèvies
Quan l’alumne arrossega grans dèficits en la seva formació pot ser recomanable la repetició. També és cert que hi ha alumnat que per varis motius (per exemple, el fet de patir situacions personals complexes) que malgrat haver repetit, no aconsegueixen aprovar l’ESO i la repetició de curs resulta ineficaç. Pel contrari, també pot passar el cas invers: l’alumne que va promocionant amb moltes dificultats i que acaba pensant que tant se val el que faci que el promocionaran igualment. Cal evitar que es pugui desentendre de qualsevol esforç i es quedi desfasat! Evidentment, no cal que aprovi totes les matèries si és un repte inassolible.


L’atenció de la diversitat
L’atenció de la diversitat per "baix" a l'ESO implica exigir només l'adquisició dels procediments i aptituds bàsics.  El professorat hauria de valorar els següents aspectes d’aquest alumne: 
·         la capacitat personal
·         les expectatives de futur acadèmic, laboral i personal que creu tenir
·         la implicació activa i efectiva en el procés d'aprenentatge, la feina dia a dia
·         les competències i el domini de procediments
·         l'actitud envers l'escolarització obligatòria, el currículum de l’ESO, el professorat, etc.
·         Etc.

Amb aquestes dades, caldria d'adequar l'actuació general a les característiques de l’alumne amb dificultats d'aprenentatge. Si no es poden diagnosticar les causes, caldrà l'ajuda del tutor, del departament d'orientació o de l'EAP. S’haurà de determinar què cal reforçar i què es pot passar per alt; plantejar la viabilitat o eficiència de l’adaptació curricular –amb modificació o no del currículum; canvis en objectius i continguts-; cercar com motivar l'alumne i implicar-lo en la superació dels problemes; proposar materials i pautes de treball adients, etc. Un aspecte clau de l’atenció a la diversitat dins l'aula grup classe és l’actitud de l’alumne però també del professor. Cal evitar que s’oblidi d’aquest alumnat pel fastigueig de sentir poc útil qualsevol esforç que hi destina. Si l’alumne se sent motivat i capaç, podrà tenir més èxit!

Dos exemples clars d’alumnat amb NEE són:
·       Els “Objectors escolars” o alumnat que no vol estudiar i que genera problemes disciplinaris.
·     L’alumnat amb poques capacitats -que no pot assolir el contingut- i/o l’alumnat amb NEE (físiques, psíquiques o socials) que provoquen un alentiment del ritme d’aprenentatge i de continguts. Cada vegada resulta més habitual tenir alumnat amb dificultats específiques causades per trastorns de l'aprenentatge, trastorns per dèficit d'atenció amb o sense hiperactivitat i trastorns greus de llenguatge. Altres vegades és per motius greus de salut o per condicions personals derivades de factors socials, econòmics, culturals, etc. És molt probable que aquest alumnat pateixi un desfasament curricular de dos o més cursos.
  


Estratègies bàsiques
·         Per part del Departament d'Orientació:
- Col·laboració en l’organització dels suports del Centre.
- Col·laboració en la realització d’Adaptacions Curriculars.
- Suport dins l'aula.
- Amb caràcter excepcional, suport fora de l'aula en petit grup o individual.
  Suport a qualsevol que presenti alguna dificultat (curricular, emocional o de socialització).

·         Per part de tot l'equip docent:
- Els agrupaments flexibles
- Les adaptacions curriculars i PI.
·         Pla d’acció tutorial:
- La tutoria també serveix per a donar resposta a la diversitat dels alumnes pel que fa a l’orientació del procés d’ensenyament i aprenentatge, i l’orientació acadèmica i professional.


·         Programes de Diversificació Curricular (PDC)
Aquests programes es poden fer des de 3r o, amb caràcter excepcional, des de 2n cursat -i havent repetit algun curs-. Cal actuar aviat per a recuperar l’estudiant que “fracassa” en l’ESO i se sent frustrat. Tot i les dificultats d'aprenentatge que presenta, l’alumne ha de tenir possibilitats d'aconseguir l'ESO. Quan ja s’han exhaurit totes les vies pedagògiques sense resultat positiu, l'alumne encara disposa d’un Programa de Diversificació Curricular. L’organització curricular és i, eventualment, l’horari de permanència al centre és diferent. Es realitzen activitats fora del centre, que en cap cas no podran ser de tipus laboral o professional. Aquests "projectes singulars" es coneix amb el nom d’"aules obertes" i es tracta de canviar les formes organitzatives i metodològiques curriculars.

El perfil d’aprenent ha de comptar amb les següents característiques:
-       Interès d'aprendre i de superació.
-       Manca de conflictes disciplinaris.

L'accés pot ser a petició personal de l’alumne o la família, o per l'equip educatiu quan, arran dels resultats de les avaluacions, s’han detectat els problemes d'aprenentatge i en funció del nivell assolit a les diverses matèries. L’avaluació psicopedagògica pot proposar les alternatives educatives que consideri més adequades per a beneficiar-lo pedagògicament.

La voluntarietat és un tret essencial. Entrar-hi o sortir-ne és una decisió que han de prendre l'alumne i la família. La permanència queda completament lligada al compliment i aprofitament que en faci l’alumne. També hauria de retornar al grup ordinari quan, a petició de l'equip educatiu i en haver acabat el curs, l’alumne ha assolit les competències bàsiques i els objectius.

Cal tenir en compte que el PDC té uns continguts i unes matèries més reduïdes a les establertes amb caràcter general. A tall orientatiu, l'horari del PDC d'un total de 30 hores, s'ajusta als criteris següents:
·         Tutoria: 1 a 2 hores
·         Matèries del currículum a l’aula ordinària: 5 a 7 hores
·         Matèries específiques organitzades entorn dels àmbits: 11 a 13 hores
·         Àmbit pràctic: 10 a 12 hores

Así es diversificación curricular, el programa académico que cursa Froilán

Tras suspender por segunda vez consecutiva segundo de la ESO, Froilán tuvo que matricularse en diversificación. Esta modalidad académica, impartida en los centros de educación secundaria, permitirá al hijo de la infanta Elena culminar sus estudios de enseñanza obligatoria.