Consideracions
prèvies
Quan l’alumne arrossega grans dèficits en
la seva formació pot ser recomanable la repetició. També és cert que hi ha
alumnat que per varis motius (per exemple, el fet de patir situacions personals
complexes) que malgrat haver repetit, no aconsegueixen aprovar l’ESO i la
repetició de curs resulta ineficaç. Pel contrari, també pot passar el cas
invers: l’alumne que va promocionant amb moltes dificultats i que acaba pensant
que tant se val el que faci que el promocionaran igualment. Cal evitar que es
pugui desentendre de qualsevol esforç i es quedi desfasat! Evidentment, no cal
que aprovi totes les matèries si és un repte inassolible.
L’atenció
de la diversitat
L’atenció de la diversitat per
"baix" a l'ESO implica exigir només l'adquisició dels procediments i
aptituds bàsics. El professorat hauria
de valorar els següents aspectes d’aquest alumne:
·
la capacitat personal
·
les expectatives de futur
acadèmic, laboral i personal que creu tenir
·
la implicació activa i efectiva
en el procés d'aprenentatge, la feina dia a dia
·
les competències i el domini de
procediments
·
l'actitud envers
l'escolarització obligatòria, el currículum de l’ESO, el professorat, etc.
·
Etc.
Amb aquestes dades, caldria d'adequar
l'actuació general a les característiques de l’alumne amb dificultats
d'aprenentatge. Si no es poden diagnosticar les causes, caldrà l'ajuda del
tutor, del departament d'orientació o de l'EAP. S’haurà de determinar què cal
reforçar i què es pot passar per alt; plantejar la viabilitat o eficiència de
l’adaptació curricular –amb modificació o no del currículum; canvis en
objectius i continguts-; cercar com motivar l'alumne i implicar-lo en la
superació dels problemes; proposar materials i pautes de treball adients, etc.
Un aspecte clau de l’atenció a la diversitat dins l'aula grup classe és
l’actitud de l’alumne però també del professor. Cal evitar que s’oblidi d’aquest
alumnat pel fastigueig de sentir poc útil qualsevol esforç que hi destina. Si
l’alumne se sent motivat i capaç, podrà tenir més èxit!
Dos exemples clars d’alumnat amb NEE són:
· Els “Objectors escolars” o alumnat
que no vol estudiar i que genera problemes disciplinaris.
· L’alumnat amb poques capacitats
-que no pot assolir el contingut- i/o l’alumnat amb NEE (físiques, psíquiques o
socials) que provoquen un alentiment del ritme d’aprenentatge i de continguts. Cada
vegada resulta més habitual tenir alumnat amb dificultats específiques causades
per trastorns de l'aprenentatge, trastorns per dèficit d'atenció amb o sense
hiperactivitat i trastorns greus de llenguatge. Altres vegades és per motius
greus de salut o per condicions personals derivades de factors socials,
econòmics, culturals, etc. És molt probable que aquest alumnat pateixi un desfasament
curricular de dos o més cursos.
Estratègies
bàsiques
·
Per part del Departament d'Orientació:
-
Col·laboració en l’organització dels suports del Centre.
-
Col·laboració en la realització d’Adaptacions Curriculars.
-
Suport dins l'aula.
-
Amb caràcter excepcional, suport fora de l'aula en petit grup o individual.
Suport a qualsevol que presenti alguna
dificultat (curricular, emocional o de socialització).
·
Per part de tot l'equip docent:
-
Els agrupaments flexibles
-
Les adaptacions curriculars i PI.
·
Pla d’acció tutorial:
-
La tutoria també serveix per a donar resposta a la diversitat dels alumnes pel
que fa a l’orientació del procés d’ensenyament i aprenentatge, i l’orientació
acadèmica i professional.
·
Programes de Diversificació Curricular
(PDC)
Aquests
programes es poden fer des de 3r o, amb caràcter excepcional, des de 2n cursat -i
havent repetit algun curs-. Cal actuar aviat per a recuperar
l’estudiant que “fracassa” en l’ESO i se sent frustrat. Tot i les dificultats
d'aprenentatge que presenta, l’alumne ha de tenir possibilitats d'aconseguir l'ESO.
Quan ja s’han exhaurit totes les vies pedagògiques sense resultat positiu,
l'alumne encara disposa d’un Programa de Diversificació Curricular. L’organització curricular és i,
eventualment, l’horari de permanència al centre és diferent. Es realitzen activitats
fora del centre, que en cap cas no podran ser de tipus laboral o professional.
Aquests "projectes singulars" es coneix amb el nom d’"aules
obertes" i es tracta de canviar les formes organitzatives i metodològiques
curriculars.
El perfil d’aprenent ha de comptar amb les
següents característiques:
-
Interès d'aprendre i de
superació.
-
Manca de conflictes
disciplinaris.
L'accés pot ser a petició personal de
l’alumne o la família, o per l'equip educatiu quan, arran dels resultats de les
avaluacions, s’han detectat els problemes d'aprenentatge i en funció del nivell
assolit a les diverses matèries. L’avaluació psicopedagògica pot proposar les alternatives
educatives que consideri més adequades per a beneficiar-lo pedagògicament.
La voluntarietat és un tret essencial.
Entrar-hi o sortir-ne és una decisió que han de prendre l'alumne i la família.
La permanència queda completament lligada al compliment i aprofitament que en
faci l’alumne. També hauria de retornar al grup ordinari quan, a petició de
l'equip educatiu i en haver acabat el curs, l’alumne ha assolit les
competències bàsiques i els objectius.
Cal
tenir en compte que el PDC té uns continguts i unes matèries més reduïdes a les
establertes amb caràcter general. A tall orientatiu, l'horari del PDC d'un
total de 30 hores, s'ajusta als criteris següents:
·
Tutoria:
1 a 2 hores
·
Matèries
del currículum a l’aula ordinària: 5 a 7 hores
·
Matèries
específiques organitzades entorn dels àmbits: 11 a 13 hores
·
Àmbit
pràctic: 10 a 12 hores
Así es diversificación curricular, el programa académico que cursa Froilán
Tras suspender por segunda vez consecutiva segundo de la ESO, Froilán tuvo que matricularse en diversificación. Esta modalidad académica, impartida en los centros de educación secundaria, permitirá al hijo de la infanta Elena culminar sus estudios de enseñanza obligatoria.